|
Média támogatónk
TÁMOGATÓINK
Csatlakozzon Ön is
támogatóinkhoz!
.
Adobe Acrobat Reader letöltése a [PDF] file-ok megtekintéséhez.Magyar cégek
TÁMOGATÓINK
A magyar kis - és középvállalkozások üzleti lehetőségei Kínában
A gazdasági válság a legtöbb vállalkozást új kihívások elé állította. Szembesülniük kellett a megnövekedett termelési költségekkel, az alapanyagok beszerzésének vagy az áru értékesítésének nehézségeivel.
A magyar kis - és középvállalkozások csak az elmúlt néhány évben kezdtek felfigyelni Kínára annak ellenére, hogy az ázsiai ország gazdasági fejlődése már a hetvenes évek közepén megindult Deng Xiaoping gazdasági reformjának köszönhetően. Mára Kína a világgazdaság egyik legjelentősebb nagyhatalmává vált. Mérföldkőnek számít Barack Obama amerikai elnök közelmúltban tett kínai látogatása, ami jelzi, mennyit erősödött Kína és mennyit gyengült Amerika gazdasága az utóbbi években.
Nem árt tehát odafigyelni Kínára. Nemcsak eddig elért eredményei miatt, hanem azért is, mert multinacionális cégekben gondolkodnak, jelentős a tőkekihelyezésük, a maga másfél milliárd fős lakosságával pedig hatalmas piacot jelent. Ez a piac ráadásul óriási tempóban fejlődik, így Kína már nem csupán az olcsó, exportcélú termelés lehetősége miatt vonzó, hanem mint értékesítési célország is dinamikusan fejlődik.
Magyarországon a legtöbb embernek a kínai termékekről az alacsony színvonalú, olcsó tömegcikkek jutnak eszébe. Aki azonban elutazik Kínába, teljesen más képet kap az országról, hiszen a kínaiak képesek magas színvonalú, csúcstechnikát képviselő termék előállítására is.
Az ITD Hungary adatai szerint Kínában mindeddig húsz - harminc magyar kis - és középvállalkozás tudott jelentősebb eredményeket elérni. Emellett számtalan olyan magyar vállalkozást találunk itthon, amely Kínából importál, ritkábban oda exportál termékeket. A két ország közötti külkereskedelem vizsgálatakor feltűnő aránytalanságot tapasztalhatunk: 2008-ban a magyar export 1,2 milliárd dollár volt, míg az ide behozott áruk értéke csaknem hatszor ennyit, 6,3 milliárd dollárt tett ki.
A magyar - kínai üzleti kapcsolatok
Miért éri meg Kínában üzletelni?
Először is olcsó a munkaerő. A hatalmas lakosságszám miatt a munkaerő szinte korlátlanul rendelkezésre áll. Az alacsony bérek ellenére a munkamorál magas, a munkaerő pedig általánosságban jobban képzett.
Másodsorban rendkívüli tempóban fejlődik az infrastruktúra: Kína vasút -, közút - és légiforgalmi hálózata, valamint a városok közlekedési szerkezete is rohamosan fejlődik. A part menti régiók dinamikusan fejlődnek, a kikötők jelentősen kibővültek és megfelelő feltételeket teremtenek az áruszállítás számára. Az elmúlt években valóságos telekommunikációs forradalom zajlott le. Kína számára az egyik legnagyobb kihívás a növekvő energiaigények kielégítése. Ennek érdekében folyamatosan építik az újabb erőműveket. A külföldi beruházók számára jelenleg is garantált a villamosenergia-ellátás.
Harmadrészt a külföldi befektetési kedv ösztönzése érdekében a kínai kormányzat adókedvezményekkel segíti a beruházókat.
Milyen formában tud bekapcsolódni egy magyar vállalkozás a Kínai gazdaságba?
Ez többféle módon lehetséges.
Importálhat Kínából alapanyagot, félkész, vagy készterméket. Exportálhat sajátos technológiával készült termékeket, hungarikumokat, például húst, bort, pálinkát.
Egy másik út, ha Kínában, költséghatékony módon legyártatja a magyar vállalkozás a terméket, és azt hozza forgalomba Magyarországon. Lehetséges a Kínában történő vállalat - alapítás (vegyesvállalat, önálló külföldi vállalat vagy más formáció), amikor a gyártás Kínában történik, magyar, kínai vagy egyéb piacokra való értékesítéssel.
Emellett értékesíthet Kínában technológiai transzfert, találmányokat. A termelési kapacitás nem akadály, mivel az értékesítés és a termelés egyaránt Kínában történik.
Lehetséges emellett a Kínából hazánkba történő befektetés is.
Összefoglalva: Kínában sokkal olcsóbban állíthat elő munkaigényes termékeket, és lényegesen kedvezőbb áron szerezheti be áruját.
Lehetséges buktatók
A csalási kísérleteket időben elvégzett ellenőrzéssel ki lehet szűrni, ezzel sok felesleges költséget és bosszúságot spórolhatunk meg. Utólag mindig kiderül, hogy a professzionális előkészítés sokkal olcsóbb. A Kínában vállalkozni szándékozóknak emiatt mindenképpen javasolt az ország kultúráját, nyelvét, üzleti szokásait ismerő tanácsadóval felvértezve nekivágni az ismeretlennek.
Célszerű egyes városokat, területeket kiszemelni, amelyeket az adott magyar vállalkozás képes megfelelő mennyiségű termékkel ellátni.
Hogyan kezdjük el?
Amennyiben Kínában szeretne vállalkozni, vagy kínai üzleti partnerrel keres kapcsolatot, írjon nekünk: uzlet@vilagkiallitas.hu. Szakértőink segíteni fogják az első ötletek körvonalazásától a piackutatáson át a kínai partnerrel való kapcsolat kialakításáig, és Ön mellett lesznek a tárgyalások lefolytatásánál.
Az Európai Bizottság és a kínai kormány döntése szerint 2010 - ben is folytatódik az EU - Kína Vezetőcsere - és Továbbképzési Program (METP - Managers Exchange and Training Programme). Az Európai Bizottság által finanszírozott tíz hónapos program lehetőséget nyújt az uniós székhelyű cégeknek arra, hogy a kínai piac szakértőivé képezzék magukat. A METP ötödik, 2010 májusában induló képzésére 2010. január 7 - ig lehet jelentkezni a www.metp.net.cn oldalon.
A cikk forrása: www.vilagkiallitas.hu, megjelent a www.sikeres.hu oldalán
Ezen az oldalon szeretnénk lehetőséget adni azoknak a magyar cégeknek a bemutatkozásra, akik támogatni szeretnék civil kezdeményezésünket és/vagy a 2010-es a Világkiállításon megjelennének.
Jelentkezésüket az alábbi elérhetőségen várjuk: uzlet@vilagkiallitas.hu.