"FORRÓDRÓT": [+36] 30-3985320 | info@vilagkiallitas.hu

Shanghai idő:

Pavilonok // Pavilions



Click for Shanghai Hongqiao, Shanghai Forecast

Média támogatónk



TÁMOGATÓINK

Cégbemutató



Csatlakozzon Ön is
támogatóinkhoz!

. Adobe Acrobat Reader letöltése a [PDF] file-ok megtekintéséhez.






A Star Alliance új otthona Sanghajban

2008. július 2.

(integratorforum.hu) Kína legnépesebb városa időben felkészült a nyári olimpiai játékok, egyszersmind a 2010-es világkiállítás kapcsán odalátogató milliók fogadására: a közelmúltban megnyílt a Pudong nemzetközi légikikötő második terminálja. A hatvankilenc futballpálya területű gigantikus épületegyüttesben a Star Alliance tagjai közös fedél alatt, kulturált környezetben és nemzetközi színvonalon szolgálhatják ki ügyfeleiket.

Elképzelhető, hogy a kínaiak mágikus erőt tulajdonítanak a hármas számnak, mert a rohamtempóban három év alatt felépített, három kiszolgálóegységből álló hatalmas komplexum megháromszorozza a Pudong nemzetközi légikikötő áteresztőképességét. Ráadásul a vadonatúj háromezer-nyolcszáz méter hosszú kifutópálya is a harmadik immár. Következésképpen az ország legjelentősebb kereskedelmi és pénzügyi központjának légi kapuja a négyszáznyolcvanezer négyzetméteres terminál felavatásával alkalmassá vált évi hatvanmillió utas kiszolgálására, a kibővített teherbázis pedig négymillió tonna rakomány kezelésére. Pudong üzemeltetője, a Shanghai Airport Authority (SAA) csaknem három, pontosabban 2,8 milliárd dollárt költött az új létesítményekre, hogy felszámolhassa az egyre elviselhetetlenebb zsúfoltságot és a krónikussá vált járatkéséseket. Az 1999-ben üzembe helyezett húszmilliós repülőtéren ugyanis tavaly már közel harmincmillió utas fordult meg.

Újabban viszont a Sanghajba rendszeresen repülő légitársaságok nyomát sem lelik már a mostoha körülményeknek, mert a forgalomnak március 26-án átadott monumentális épületegyüttes tágas tereivel, digitális vezérlésű rendszereivel és gazdag szolgáltatási kínálatával nemzetközi színvonalat képvisel. A tervezésben a franciák mellett kínai és japán mérnökök is részt vettek, akik ismerve az ázsiai emberek természettiszteletét, igazi remekművet alkottak. A hatvannyolcezer négyzetméteres alapterületű központi épület egy kiterjesztett szárnyú sirályra emlékeztet, a tetőszerkezet dinamikus vonalvezetése pedig a hozzáértők szerint Sanghaj városának lendületes fejlődését szimbolizálja. Mivel az esztétikus környezet kialakítását legalább olyan fontosnak tartották, mint a funkcionalitást, ezért a 2-es számú terminálhoz vezető út mentén fákkal, örökzöldekkel és színpompás virágokkal beültetett többhektáros zöldövezetet létesítettek. Ezzel egyszersmind azt is sikerült elérniük, hogy az üde parkok és a mesterséges tavak feloldják a könnyűszerkezetes építmény ridegségét.

A régi és az új terminált háromemeletes szolgáltatóegység köti össze, amely egyszerre több funkciót is betölt. A felső szintet mozgójárdákkal szerelték fel, így az átszálló utasok tíz perc alatt átjuthatnak a másik terminálra, ha a csatlakozó járat éppenséggel onnan indul. Két emeletet egy ötezer gépkocsi tárolására alkalmas garázs foglal el, a földszinten pedig a tartomány nagyvárosaiba sűrűn közlekedő távolsági buszok végállomása van. Végül pedig az alagsorban kialakított pályaudvarról a Maglev mágneses függővasút 430 kilométeres sebességgel száguldó szerelvényei hét perc alatt röpítik az utasokat Sanghaj központjába.

Az indulási csarnok a terminál főépületének felső szintjén kapott helyet, ahol háromszázötvenkét pult, illetve a szemközti oldalon sorakozó nyolcvankét check-in automata teszi gördülékennyé a jegyek és a poggyászok kezelését. A forgalom zavartalan áramlását úgy oldották meg, hogy innen az utasok huszonhat mozgólépcsőn és együttesen tíz kilométer hosszú mozgójárda-rendszeren folytathatják útjukat a beszállóhelyekhez. A terminál impozáns méreteit mellesleg az is jól érzékelteti, hogy a tranzitváróból három folyosó vezet a központi épülethez csatlakozó ezerötszázharminchét méteres mólóra, ahol a hatvan beszállókapu közül negyvenkettőt utashíddal is felszereltek. A móló csúcsain kialakított két-két speciális állóhelyen pedig a legnagyobb testű gépeket, így az A380-as szuperjumbót is képesek fogadni. Pudong 2-es terminálja ráadásul olyan szempontból is figyelmet érdemel, hogy a forgalmi előtéren egyszerre kétszázhuszonnégy különböző nagyságú repülőgép fér el. A negyvenmilliós kapacitású komplexumot a megnyitás napján a Star Alliance tagjai, valamint szerződéses partnereik vehették birtokba: az Air Canada, az Air China, az Air New Zealand, az All Nippon Airways, az Asiana, a China Eastern, a China Southern, a Lufthansa, a Shanghai Airlines, a Singapore Airlines, a Swiss International, a Thai Airways és a United. A szövetségesek a móló felét elfoglaló új otthonukban két exkluzív várót is berendeztek a prémiumügyfelek számára, akik Sanghaj repülőterén először részesülnek ilyen luxuskörülmények közötti kivételes bánásmódban. Április végéig aztán a másik szárny is benépesült, s ezáltal harmincháromra nőtt a terminálon kiszolgált kínai és nemzetközi légitársaságok száma.

Az SAA természetesen azzal is igyekszik gyarapítani a bevételeit, hogy mintegy húszezer négyzetméternyi területet adott bérbe kereskedelmi célokra. Mind a központi épület kezelőcsarnokában, mind pedig a tranzitváróban pénzköltésre csábító üzletek és vendéglátóhelyek széles skálája áll a vásárolni vagy fogyasztani óhajtó utazók rendelkezésére. A sokrétű kínálatban a különféle nemzeti konyhát működtető nívós éttermek, a teázók, a drinkbárok és a sörözők mellett olyan viszonylag olcsó gyorséttermek is szerepelnek, mint például a Burger King, a kínai Ren Jia és Ajisen Ramen, illetve a fiatalok körében különösen népszerű Champions. De a korábbi meglehetősen szerény bolthálózathoz képest az is az újdonság erejével hat, hogy a vámmentes területen luxuscikkeket forgalmazó neves divatcégek is megjelentek. Így az efféle időtöltést választó vastag pénztárcájú közönség kedvére költekezhet a Gucci, a Guess, a Ferragamo, netán az Armani elegáns butikjában.

Szokol Tibor

Forrás:www.integratorforum.hu